16.2 C
New York
Monday, April 22, 2024

Petra Hölscher in Dialog with Wolfgang Lösche


  • Wolfgang Lösche has headed not solely the craft gallery on the Chamber of Crafts for Munich and Higher Bavaria however the division for commerce festivals and exhibitions
  • “In jewellery,” he says, “all the things comes collectively within the smallest house. Every thing that might occur in life can happen there.”
  • Loesche is interviewed right here by Petra Hölscher, the curator of the annual jewellery exhibition at Die Neue Sammlung – The Design Museum in Pinakothek der Moderne, Munich
Wolfgang Lösche
Wolfgang Lösche, picture: Eva Jünger

Petra Hölscher: Thanks very a lot for taking the time for this dialog. As I ready, I spotted that the world doesn’t really know a lot about you, and that’s why I want to begin at first, specifically with Dießen am Ammersee, the city the place you grew up. I think about that the course on your profession and efforts was maybe already laid again then.

Wolfgang Lösche: That’s true. I used to be born in Dießen am Ammersee in my dad and mom’ home, which nonetheless exists as we speak. In 1945, after World Struggle II, my father, Ernst Lösche, and my grandfather, who labored as a sculptor, arrange a ceramics workshop there—virtually from scratch, with a borrowed kiln and with all of the improvisations that the post-war interval introduced.

The massive property remains to be like an enchanted paradise for kids as we speak. Meadows and bushes—raspberries and strawberries—and this ceramics workshop. I roughly grew up within the workshop. Till I used to be six years outdated, I might see my grandfather establishing a small room in the home wherein he modeled with Plasticine. There are nonetheless small animals and sculptures there as we speak. For me, it was a very acquainted sight to see somebody standing on the modeling bench or being within the ceramics workshop, smelling of clay and glazes.

As a baby, did you choose up a bit of clay and attempt to form one thing?

Wolfgang Lösche: In fact. Each potter’s little one performs with clay within the workshop. What little one wouldn’t seize a bit and mannequin it to make little figures out of it? That’s how I grew up.

Bavarian Prime Minister Seehofer, Corinna Rösner, Wolfgang Lösche
Diessen pottery market 2012, the then Bavarian Prime Minister Seehofer, Corinna Rösner, former deputy director of Die Neue Sammlung – The Design Museum Munich, and market supervisor Wolfgang Lösche, picture: Rudi Baier

Over time, did this play provide the alternative to earn additional pocket cash whenever you have been older?

Wolfgang Lösche: You’re not fully unsuitable on this assumption. If you’re 10 or 11, you naturally make issues within the workshop with the good hope of promoting them. Among the many patrons have been a shocking variety of aunts and uncles, relations, and pals who have been extraordinarily happy to take action. I painted some vessels with cobalt glaze and a glazing bulb and was amazed that I may really promote them and use them to complement my pocket cash.

In fact, my father shortly realized that I may be used within the workshop. From the age of 12 or 13 I actually labored within the workshop. In ceramics there are numerous steps which are vital till an object is completed. I helped with glazing, filling the kiln, and cleansing up the ceramics when the glazes wanted to be retouched. I can nonetheless try this fairly nicely as we speak. The older I received, the extra demanding my duties grew to become. On the age of 18, I received my driver’s license in order that I may drive to Frankfurt and arrange the exhibition stand on the subsequent Frankfurt commerce honest. Experiencing the Frankfurt commerce honest on the finish of the Seventies was nice; you met the ceramists and my father’s and my dad and mom’ colleagues there. All of them introduced themselves on the Frankfurt spring honest and particularly on the Frankfurt autumn honest. As a younger boy, I received to know all of the German arts and crafts there.

Might I chime in? If we’re speaking in regards to the 70s, then maybe we also needs to speak in regards to the founding of Galerie Handwerk, in Munich.

Wolfgang Lösche: Sure, it was the identical time and the identical temper. Galerie Handwerk opened in October 1968. In fact, this was preceded by a protracted planning part. I used to be 10 years outdated on the time and skilled your complete course of.

… as a result of your father co-founded the gallery.

Wolfgang Lösche: Sure, as a result of my father was one of many two founders of the gallery, which was initially supposed as a producer’s gallery for Munich. A totally new sort of gallery, specifically by artisans for artisans. From the start it was known as the “Gallery for Worldwide Utilized Arts.” The identify stated all of it. It was a gallery for handicrafts—not for artwork, however for crafts and artisans, who at the moment had a big discussion board on the Munich Chamber of Crafts due to Herbert Hofmann as head of the crafts division in Bavaria. The division that cultivated and developed crafts had the duty of organizing particular worldwide exhibits on the craft honest (IHM). Hofmann led to a variety of exhibitions, making Munich an increasing number of a middle for worldwide handicrafts and utilized arts. The shows occurred right here within the Chamber of Crafts constructing, the place we are actually sitting and having this dialog. It began downstairs within the lobby within the Nineteen Fifties/Nineteen Sixties. Then Galerie Handwerk got here alongside and the entire thing grew to become even stronger. And I grew up on this ambiance.

Wolfgang Lösche with Robert Baines
Wolfgang Lösche with Robert Baines on the opening for Wunderruma, 2014, picture: Galerie Handwerk

What profession aspirations did you might have whenever you have been 10 or 12 years outdated? Was it clear from the beginning that it will have one thing to do with crafts?

Wolfgang Lösche: There was a really robust relationship with the craft professions, that was very clear. Ceramics have been on a regular basis life at dwelling. I felt extremely comfy on this local weather and on this ambiance, on this artisan ambiance.

Perhaps I ought to clarify it in additional element. These folks I met there, these craftsmen, utilized artists, from the perspective of a 10-year-old little boy, they have been actual gents. In tweed fits, bow ties, and smoking pipes. These have been personalities who made an impression, who mentioned, who talked about artwork and craftsmen. I all the time discovered them fascinating.

However again to your query. Again then, my father took me virtually in all places with him. That wasn’t really easy for slightly boy after I needed to sit someplace till 12 or 1 a.m. On these journeys we frequently went to the Bavarian Forest, which in flip needed to do with the founding of Galerie Handwerk.

Glass performed an vital position at the moment, and glass was additionally to play a serious position within the newly based gallery. The reference particular person was Erwin Eisch, together with his glassworks in Frauenau. He and my father quickly grew to become shut pals. On the finish of the Nineteen Sixties and the start of the Seventies, I frequently visited the glassworks within the Bavarian Forest, particularly close to Eisch and Theresiental. I initially wished to change into a glassblower.

Wolfgang Lösche with Alan Preston
Wolfgang Lösche with Alan Preston throughout a chat for the exhibition Wunderruma, 2014, picture: Galerie Handwerk

That’s thrilling!

Wolfgang Lösche: It thrilled me a lot, this vitality within the glassworks, when the groups there have been engaged on piecework in entrance of those glowing furnaces, on this loopy ambiance. Later, within the late Nineteen Sixties, the studio glass motion emerged. Erwin Eisch introduced the primary American glass artists to Munich—dungarees and lengthy hair and the hippie scene. It was all so cool and thrilling that you just wished to pack your backpack immediately and go along with them.

However by then I used to be already within the closing levels of highschool. At college I used to be fortunate that just a few academics have been in a position to get me extremely excited in regards to the matters of artwork, design, and historical past. And in highschool there have been these time period papers that you just needed to write.

However first you will need to know that on the finish of the Nineteen Sixties my father found that the property on which we lived and nonetheless stay as we speak was an outdated pottery property from the seventeenth century. By pure likelihood, whereas digging within the backyard, he found a primary waste pit wherein there have been such a lot of damaged shards that it shortly grew to become clear that these weren’t home items that had been thrown away, however slightly manufacturing waste. This was waste from a pottery workshop. That was round 1965. On the similar time, my curiosity in historical past and historic contexts started, besides that for the reason that ceramics have been found, in addition they had one thing to do with my circle of relatives. We then promptly started to systematically dig for outdated stays of this pottery in our backyard.

After I needed to write this time period paper in highschool, I used to be already curious about archaeology. The homework was about Heinrich Schliemann and his excavations in Troy. A hearth for archeology and historic connections was lastly lit in me. That was additionally the time when youngsters and their dad and mom went to the massive exhibitions like Tutankhamun within the Haus der Kunst in Munich. The exhibition World Cultures and Trendy Artwork [Weltkulturen und modern Kunst], through the Olympic Video games in Munich in 1972 was a sensation for me. Despite the fact that I used to be nonetheless very younger, it actually excited me and strengthened my curiosity in archeology, artwork historical past, and ethnology. By the best way, after doing this homework I used to be nicknamed Schlieman.

On the finish of highschool, the query arose: ceramics or one thing else? If ceramics, the Landshut Ceramics College would have been the choice. However the registration deadline had already handed. So that they stated, let’s bridge the interim by finding out. I simply wished to search out out what was out there. I used to be on the scholar advisory service and, amongst different issues, within the vintage assortment. That wasn’t for me in any respect. From there I went to the Bavarian Nationwide Museum to see Ingolf Bauer. He welcomed me into his workplace with open arms. He spent two hours telling me what he did as a ethnologist. I didn’t know what ethnology was. He informed me that they have been presently researching ceramics, throughout a interval that archeology was not but curious about as a result of the finds have been too younger—i.e., late medieval and trendy ceramics. That was precisely what we have been researching in our backyard in Dießen. My curiosity was piqued.

Bauer drew my consideration to the Institute for ethnology on Schellingstrasse. There I met individuals who welcomed me so brazenly and warmly that I’m nonetheless pals with a few of them as we speak. In the long run I studied ethnology, artwork historical past, prehistory, and early historical past. Ingolf Bauer grew to become my nice mentor. He inspired and supported me rather a lot. From the start he discovered the analysis work in Dießen to be extraordinarily vital. Bauer inspired me rather a lot and instantly took me to worldwide ceramic symposiums. After I was in my early 20s, I gave lectures and wrote my first article within the specialist journal Keramos. He additionally took me to the Obernzell Fortress Ceramics Museum [Keramikmuseum Schloss Obernzell] and, as a younger scholar, concerned me in creating an idea for the museum.

Wolfgang Lösche and Dirk Allgaier
(Left to proper) Wolfgang Lösche and Dirk Allgaier at Schmuck 2023, picture: Eva Jünger

It sounds a bit like Ingolf Bauer noticed you as his successor. Is that this the case?

Wolfgang Lösche: Sure, he did. Then my research have been over. Within the fall of 1984, Bauer introduced me to the Bavarian Nationwide Museum [Bayerisches Nationalmuseum] in order that I may acquire my first sensible {and professional} expertise. At the moment there was a ceramic discover from Decrease Bavaria, Renaissance ceramics, about which a small exhibition was to be made—a tiny exhibition, simply three showcases, however with a publication. My first take a look at run, so to talk. When that was over, I then labored on the Hafner archive.

My short-term contract, for which Bauer had acquired cash from the Danner Basis, expired on the finish of December. That was my first contact with the muse. At the moment, I already had contact with Galerie Handwerk. In 1983, my predecessor right here in the home, Peter Nickl, created the massive exhibition Earth, Ash, Hearth: Ceramic Glazes [Erde, Asche, Feuer – Keramische Glasuren] for my father at Galerie Handwerk. It was an exhibition for the 15-year anniversary of the gallery and, on the similar time, completion of analysis work on ash glazes. I labored on this exhibition as a scholar. That is how Peter Nickl and I met. He instantly noticed how I used to be anchored in your complete arts and crafts scene. In 1984, after I was nonetheless on the Bavarian Nationwide Museum, he drew my consideration to a job posting from the Chamber of Crafts. They have been promoting for the place of “guide.”

Within the Seventies, along with the enterprise consultancy, which took care of financial issues, the German Chambers of Crafts employed a so-called design guide who was accountable for design points. In the long run, another person received the job, however Peter Nickl known as me to supply me a working scholar contract.

Fritz Gotthelf, who had been the top of the worldwide particular exhibits on the IHM, died in October 1984. Peter Nickl was appointed as his successor. Virtually in a single day, he took on the duty of organizing not solely Galerie Handwerk and the event of crafts, but additionally the particular exhibits Exempla, Schmuck, and Youth Designed [Jugend gestaltet], as Talente was known as on the time. He wanted workers for this and he remembered me.

On the finish of December I ended working on the Bavarian Nationwide Museum. On January 1, 1985, I sat right here within the kitchen and labored on the Exempla particular present—wrote the exhibition texts and helped arrange the exhibition. This was very straightforward for me as a result of I already knew most of the exhibitors.

(Left to right) Prof. Otto Künzli, Dr. Gert Bruckner, Monica Gaspar, Dr. Marjan Unger, Dr. Cornelie Holzach, Wolfgang Lösche, and Dieter Dohr
(Left to proper) Prof. Otto Künzli, Dr. Gert Bruckner, of the Danner Basis, Monica Gaspar, Dr. Marjan Unger, Dr. Cornelie Holzach, from Schmuckmuseum Pforzheim, Wolfgang Lösche, and Dieter Dohr, the director of GHM, Munich Messe, on the presentation of the 2017 Herbert Hofmann Prize, picture: Eva Jünger

Since when have the 4 particular exhibits at IHM really existed?

Wolfgang Lösche: Schmuck is the oldest of the particular exhibits. The primary occurred in 1959, then there was a small break, and since 1962 it has continued with out interruption. Exempla was added in 1970. Since 1980 there have been Talente and Masters of the Trendy [Meister der Moderne], which was initially known as Designing Craft [Gestaltendes Handwerk] and later Portrait of the Masters [Porträt der Meister]. Masters of the Trendy was sadly canceled after 2019.

(Left to right) Bavarian Minister of Economics Martin Zeil, Wolfgang Lösche, Jorunn Veiteberg, and Dr. Gert Bruckner
(Left to proper) Bavarian Minister of Economics Martin Zeil, Wolfgang Lösche, Jorunn Veiteberg, and Dr. Gert Bruckner, of the Danner Basis Munich, picture: Eva Jünger

Can we are saying that you just have been roughly launched to the topic of handicrafts via your work at Galerie Handwerk? You discovered what constitutes good kind out of your dad and mom. However now you additionally grew to become acquainted with different handicraft methods and supplies: textiles, glass, wooden, weaving, and so forth.

Wolfgang Lösche: No, I already knew rather a lot about it. Within the setting wherein I grew up, all of this was a part of on a regular basis life. We have been surrounded by handcrafted issues. For me, that was my regular setting at dwelling. The Frankfurt commerce honest additionally performed an enormous half on this. I beloved buying there as an adolescent—from the textile staff, from the opposite trades, as a result of I used to be actually and enthusiastic about all the things that was produced.

So I knew the fabric and the shape, however working in Galerie Handwerk naturally broadened my horizons enormously. Not solely did it change into worldwide, however above all it grew to become systematic and conceptual work. What was purely a passion, what was utterly self-evident, all of the sudden became what then led to exhibition group and planning: serious about ideas and concepts, developing with methods, the way to provide you with a chunk. How do I arrange an exhibition, what sort of construction and how much presence ought to the exhibition have? Who do I wish to attain? Who do I wish to tackle? The entire exhibition-making factor was new.

One thing that may very well be described as “professionalization.” From what you describe, you have been really the person of the longer term.

Wolfgang Lösche: There may be yet another factor I want to say utilizing the instance of manufacturing in my father’s ceramics workshop in the case of the seek for a kind. My father employed a serial lathe operator, the most effective on the time: Erich Happe, from Bürgel, in Thuringia, labored in our workshop for over 35 years. When a brand new form was created, my father would come into the workshop with a drawing to debate it. Then the prototypes have been turned and the primary corrections have been made to those prototypes—the foot needed to be narrower, the abdomen needed to be thicker, the neck and the shoulder had no pressure, it needed to be a method or one other, the deal with was significantly vital, it needed to kind an ear as a result of the house between the physique and the deal with is the decisive issue. These procedures lasted a number of days. On the finish there was a board with 20 vessels after which this take a look at got here: “Now include me and inform me, which vessel is essentially the most stunning?”

These are all the time the moments you don’t like, proper?

Wolfgang Lösche: Sure, however wherein you study rather a lot and still have it defined why it’s that manner.

Dieter Dohr, Prof. Otto Künzli, and Wolfgang Lösche
(Left to proper) Dieter Dohr, Prof. Otto Künzli, and Wolfgang Lösche, picture: Eva Jünger

We have been speaking in regards to the level whenever you received a contract to work at Galerie Handwerk.

Wolfgang Lösche: All in all, it took two years. I had this short-term scholar contract on the gallery and primarily labored on establishing the exhibition. Platforms have been dragged, hammered, nailed, drilled, painted … nearly all the things that wanted to be carried out. When there have been no exhibition modifications, I labored on organizing exhibitions. Peter Nickl had unbelievable ability and was additionally extremely nicely linked.

Throughout this time, along with Galerie Handwerk and the particular exhibits, there have been nonetheless orders from the Bavarian Ministry of Financial Affairs [Bayerische Wirtschaftsministerium]. Folks have been all the time pleased to make use of our division when the Bavarian Enterprise Days occurred someplace in Italy, the Czech Republic, or Austria. Then the craft improvement division was commissioned to create an exhibition about it. These have been thrilling instances!

1986 and 1987 noticed two exhibitions in a row in Verona: as soon as collectively with the Bavarian Ornamental Arts Affiliation [Bayerischer Kunstgewerbeverein] and as soon as on behalf of the Ministry of Financial Affairs—La Baviera a Verona, within the Palazzo Gran Guardia, reverse the sector. It was a really giant exhibition about Bavaria and the nation and other people underneath the particular lens of handicrafts and wonderful craft. The identical factor occurred a yr later within the port of Trieste, in an Artwork Deco constructing used for exhibitions. These consultant exhibitions have been initiated by the then Prime Minister Franz Josef Strauss and the Bavarian State Chancellery [Bayerische Staatskanzlei]. Financial relations between Bavaria and Trieste are vital, as a result of the port performs a key position within the transport of products to Bavaria.

Have been there already contacts with Die Neue Sammlung at this level? Maybe craftsmanship and design have been introduced as a unit?

Wolfgang Lösche: Effectively, folks all the time went to the exhibitions of Die Neue Sammlung as a result of there have been thematic overlaps—Japanese lacquer, ceramics, paper, porcelain. Peter Nickl was additionally very near the then director of Die Neue Sammlung, Florian Hufnagl, the Design Middle Munich [Design Zentrum München] can be based on the finish of the Nineteen Eighties/starting of the Nineties. However there was no actual collaboration, in addition to just a few exceptions, like once we have been planning an exhibition and knew there have been attention-grabbing objects on mortgage out of your establishment—particularly to start with of planning the Exempla particular exhibition. I’m nonetheless very proud as we speak that we have been in a position to present the Anni Albers textiles from Die Neue Sammlung on the honest, on the theme of “Rhythm.”

Glenn Adamson, Wolfgang Lösche, and Gerd Rothmann
(Left to proper) Glenn Adamson, Wolfgang Lösche, and Gerd Rothmann on the opening for Rothmann’s exhibition Affären—Eine Werkübersicht, 2016, picture: Galerie Handwerk

Wow, that’s exceptional!

Wolfgang Lösche: There have been factors of contact between Peter Nickl and Florian Hufnagl within the Danner Basis [Danner-Stiftung] and within the board of trustees of the Bavarian Ornamental Arts Affiliation. However my interactions with their establishments had extra to do with borrowing and requesting loans. Die Neue Sammlung even acquired a number of the objects from our exhibitions in Galerie Handwerk or from the particular exhibits on the commerce honest.

However again to your query, which I haven’t totally answered but, about whether or not all of it flowed collectively so seamlessly for me. When my working scholar contract expired, the working hours of the person who had taken over the place of “advisor” on the Chamber of Crafts two years earlier really ended. In September 1987 I began as a brand new kind guide [Form-Berater]. I then labored extremely nicely as a staff with Peter Nickl for 17 years. When Nickl retired in 2003, I used to be provided administration of this division. A suggestion that I used to be very pleased to simply accept.

2003 can be the yr we each met. I can do not forget that you introduced one thing to Die Neue Sammlung, which at the moment had its workplaces on Prinzregentenstrasse, earlier than in addition they lastly moved into the Pinakothek der Moderne. Your predecessor, Peter Nickl, was very profitable in his work on the honest and as director of the gallery. If you grew to become his successor, what place did you wish to take? Did you say to your self, “I wish to attempt to preserve this extremely excessive stage and proceed in the identical manner,” which was already troublesome sufficient. Or did you might have concepts about what you may wish to do in another way?

Wolfgang Lösche: Each, really. For me it was an actual problem to stay as much as the excessive requirements that Peter Nickl had set. Nickl was cruel in his evaluation of high quality. Michael Koch, a former curator on the Bavarian Nationwide Museum, as soon as informed me on the event of a Danner Prize ceremony that Nickl had a surefire intuition for high quality. This had one thing to do with Nickl’s biography—on the one hand with Fritz Gotthelf, who beforehand directed the particular exhibits on the commerce honest, and on the opposite together with his friendship with the architect Hans Ell from Kassel.

Dieter Dohr, Caroline Broadhead, and Wolfgang Lösche
The presentation of the Herbert Hofmann Prize to Caroline Broadhead, (left to proper) Dieter Dohr, the director of GHM, Munich Messe, Caroline Broadhead, and Wolfgang Lösche, picture: Eva Jünger

These have been the individuals who actually seemed for high quality in handicrafts, and represented it accordingly. When Nickl took over the administration of Galerie Handwerk, he applied his high quality requirements within the exhibitions and particular exhibits. The bar was already set fairly excessive.

It makes a distinction whenever you all of the sudden have all of the duty your self. I first needed to take a deep breath and take into consideration how I may stay as much as this customary. But it surely was a really clear determination for me that I wished to construct on what Peter Nickl had achieved and hold going. I didn’t wish to change it with a crowbar. I stored working with a number of the similar folks, the identical exterior corporations and staff, and stored the identical graphic designer for a few years in order to not utterly change the model. We solely began making adjustments after 2004/2005, when internationalization elevated and the networks all of the sudden expanded. It has been potential, not solely within the particular exhibits but additionally within the exhibitions of Galerie Handwerk, to current and evaluate worldwide artistic crafts of a really top quality and in addition to current attention-grabbing exhibition contributions to the Munich and worldwide viewers. Wanting again, I’m significantly happy about that. Galerie Handwerk thus grew to become some of the vital establishments in Germany and Europe on this area.

Karl Fritsch, Wolfgang Lösche, and Michael Zink
(Left to proper) Karl Fritsch, Wolfgang Lösche, and Michael Zink, of Galerie Zink, Waldkirchen, picture: Eva Jünger

On the first exhibitions you used one or two tips—that’s how I might learn it as we speak as an outsider. You let Hermann Jünger make the choice for the jewellery exhibition on the commerce honest. It was a protected wager, since you knew he would make excellent selections. And for Exempla, you selected the Olympic Video games, a particularly common subject that also evokes everybody as we speak.

Wolfgang Lösche: That was rigorously thought of, in fact. I used to be significantly curious about whether or not Hermann Jünger would tackle the duty. Till then he had all the time rejected the thought. That was at a time when his sickness was already noticeable.

Imagine me, each time I requested somebody, irrespective of who, to make the choices for the jewellery present and so they agreed to take action, within the subsequent second I requested myself, was that the proper determination? Through the choice course of, our division held again utterly. We’ve got by no means actively intervened within the choice of jewellery contributions.

And so far as the craft and sports activities instance from 2004 is worried, I need to go into slightly extra element. The duty for Galerie Handwerk is a good one—its exterior picture, its repute. We positively wish to preserve and maybe even improve what has already been achieved. That’s one factor. At IHM it’s a utterly totally different state of affairs when it comes to duty. The Exempla particular present alone must be authorised by a number of establishments. That is the way it works: We recommend a subject. The proposal will first be mentioned right here within the Chamber of Crafts and have to be authorised by the final supervisor and the president. Then the suggestion goes to the commerce honest’s administration, because the precise organizer. If each establishments agree, the proposed subject shall be despatched to the Federal Ministry of Economics with a request for approval.

Wolfgang Lösche in conversation with actress Michaela May
Diessen Pottery Market 2015, market supervisor Wolfgang Lösche in dialog with actress Michaela Might, picture: Rudi Baier

Very attention-grabbing to search out out extra in regards to the processes.

Wolfgang Lösche: We may put it this manner: With Galerie Handwerk I’ve my very own institute, the commerce honest is the organizer, and the ministry which is giving the cash—all three collectively have the controlling authority. I bear the duty that, firstly, it has to work, however secondly, it also needs to achieve success. As a result of in any other case the three establishments may say in some unspecified time in the future, why are we doing this? You all the time suggest one thing that you just consider is possible and has an impression on the general public and can be worthwhile for the exhibitors. By way of duty, that is very excessive.

That’s why the choice was made to give attention to sport, as a result of persons are merely curious about it. The truth that craft performs such a big half on this was very shocking to most of the guests. Exempla all the time desires to current craft in a particular manner, specifically in a manner that we don’t see it day by day or as we all know it.

You all the time handle to do this splendidly! You stated earlier that Peter Nickl mentioned the exhibition design along with the architect Hans Ell.

Wolfgang Lösche: When the commerce honest occurred on the grounds within the Theresienhöhe district, there have been frequent architectural adjustments, as historic pictures present. The Exempla particular present was diverse from the beginning in response to the theme, however roughly of Ell’s architectural design. The actually huge change got here in 1999 with the transfer to the brand new exhibition heart in Riem, when Ell was commissioned to revamp all the particular exhibits. We nonetheless use his exhibition design as we speak.

It is smart to make use of architectural language to visually draw collectively commerce honest areas.

Wolfgang Lösche: Sure, in fact, completely. I might identical to to level out that again then some huge cash was invested in high-quality supplies and the query of non-reuse due to this fact didn’t even come up. Yearly the system is rigorously arrange and dismantled once more. It’s a showcase challenge for sustainability, if you’ll. On this instance, the partitions or flooring generally break and have to get replaced accordingly. In fact I might have an interest to see how this all develops within the subsequent few years.

Wolfgang Lösche with Klaus Schultze
Wolfgang Lösche with Klaus Schultze through the set up of the Klaus Schultze exhibition, 2012, picture: Galerie Handwerk

Perhaps at this level we must always take the dialog in a special route, specifically jewellery. For instance, when did you open the primary jewellery exhibition in your new position at Galerie Handwerk?

Wolfgang Lösche: Jewellery has all the time been an vital subject in Galerie Handwerk’s exhibition program. Maybe I may use our dialog to listing a very powerful jewellery exhibitions within the gallery:

  • 1969: Steinreiches Handwerk (Stone-rich Craftsmanship)
  • 1972: featured two exhibitions with costume jewellery and necklaces made from ivory and glass
  • 1977: Nur 10 Gramm (Solely 10 Grams)
  • 1982: Sommerschmuck (Summer time Jewellery)
  • 1983: Schmuck aus dem modernen Japan (Jewellery from Trendy Japan)
  • 1985: Schmuck aus Katalonien (Jewellery from Catalonia)
  • 1986: Silberschmiede und Pictures, Niederländische Schmuckkünstler (Silversmiths and Pictures, Dutch Jewellery Artists)
  • 1990: Metallklasse Hössle (Hössle Steel Class)
  • 1992: Glasschmuck (Glass Jewellery)
  • 1994: Damaged Traces – Emmy van Leersum
  • 1996: Silbertriennale (Silver Triennial)
  • 1997: Klasse Hössle. Silberschmiede Nürnberg (Hössle Class. Nuremberg Silversmiths)
  • 1998: Familie Jünger (The Jünger Household)
  • 1999: Homage an Herbert Hofmann (Homage to Herbert Hofmann)
  • 2001: Körperschmuck. Burg Giebichenstein. Klasse Dorothea Prühl (Physique Jewellery. Giebichenstein Fortress. Dorothea Prühl’s Class)
  • 2002: Giampaolo Babetto
Dieter Dohr, Peter Skubic, Ursula Ilse-Neuman, Dr. Marjan Unger, Eva Eisler, and Wolfgang Lösche
(Left to proper) Dieter Dohr, Peter Skubic, Ursula Ilse-Neuman, Dr. Marjan Unger, Eva Eisler, and Wolfgang Lösche on the presentation of the 2016 Herbert Hofmann Prize, picture: Eva Jünger

After I took over administration in 2003, there was a turning level. To start with I seen the jewellery exhibition on the commerce honest as our huge contribution to jewellery, so I put the brakes on exhibits within the gallery. It was solely when the entire thing took one other leap after the opening of the Danner Rotunda within the Pinakothek der Moderne that we determined to additionally maintain jewellery exhibitions in Galerie Handwerk parallel to the IHM.

That was in 2008, with the exhibition about Enrico Nagai. After this primary jewellery exhibition proven within the gallery in parallel to IHM, there was no turning again. My concern was all the time: can we do it, can we handle it, can we do it in a superb, attention-grabbing manner? So we actually received into it.

Proper from the beginning, it was extremely good to see how a lot curiosity there was from overseas on this jewellery exhibition venue, Galerie Handwerk. After which we managed to exhibit Schule von Padua (College of Padua) in 2009. It had taken a few years for this exhibition to return collectively in Padua. It was staged in 2008 on the Palazzo della Ragione, a Renaissance constructing within the great Piazza delle Erbe. I seized the chance then and requested the exhibition curator, Mirella Cisotto, whether or not we may convey over elements of the exhibition to indicate on the IHM in Munich. The promise got here instantly.

The entire thing had already been designed and the choice of objects had already been made—or so I assumed. After I was in Padua to barter the takeover, she requested me to go to the exhibition and make the choice for Munich. I really solely had that sooner or later to make the choice, which is all the time dangerous. However in the long run all of it labored out nicely and Galerie Handwerk was in a position to present this very attention-grabbing exhibition parallel to IHM.

Dr. Marjan Unger and Wolfgang Lösche
(At heart) Dr. Marjan Unger and Wolfgang Lösche throughout a chat for the exhibition Wunderruma, 2014, picture: Galerie Handwerk

Inquiries quickly adopted from Australia, New Zealand, and Scandinavia as as to if we may present their exhibitions right here. We actually loved doing that. In 2010 the Australians, with Robert Baines and Treasure Room Australia. In 2014 Wunderruma, from New Zealand, a very great exhibition! Then in 2015 The Coolest Nook, from Scandinavia, and in 2019 21 Grams, from China.

Over time, we naturally grew to become formidable to create our personal ideas. These have been exhibitions with which we wished to honor particular artists: Affären – eine Werkübersicht von Gerd Rothmann (Affairs: An Overview of the Works of Gerd Rothmann), in 2016; 2017’s Hommage an Manfred Bischoff (Homage to Manfred Bischoff); and Francesco Pavan and Tore Svensson, in 2018. These exhibitions have been additionally very nicely acquired by the viewers. Thematic exhibitions adopted: Steine – der letzte Schliff (Stones: The Ending Touches), in 2020; Gesichter (Faces), in 2022; and this yr’s exhibition, Schmuck und Gerät (Jewellery and Units), which my deputy Angela Böck and I designed collectively. That’s the final joint jewellery exhibition for each of us. We simply wished to do what we like once more.

Wolfgang Lösche, Tore Svensson, Francesco Pavan, Dr. Angela Böck, and Prof. Dr. Florian Hufnagl
(Left to proper) Wolfgang Lösche, Tore Svensson, Francesco Pavan, Dr. Angela Böck, and Prof. Dr. Florian Hufnagl on the opening of Pavan/Svensson, 2018, picture: Galerie Handwerk

You apparently began exhibiting jewellery exhibitions parallel to IHM on the time when the then director of Die Neue Sammlung, Florian Hufnagl, made his determination to incorporate solo exhibitions underneath the glass roof of the Pinakothek der Moderne in this system each March. A pleasant get-together: they confirmed the exhibitions of nationwide work and Die Neue Sammlung confirmed the monographic exhibitions.

Wolfgang Lösche: As already talked about, there had been jewellery exhibitions in Galerie Handwerk earlier than. The exhibition about Giampaolo Babetto in 2002 was significantly vital for Peter Nickl.

On the threat of leaping round a bit, how do you really choose the Klassiker der Moderne—the trendy classics—on the commerce honest’s jewellery exhibition? Perhaps there are generally greater concerns behind it.

Wolfgang Lösche: In fact there are greater concerns behind it. We sit down collectively upfront, undergo sure issues, take into consideration them, after which potential names come up. By “we” I imply my colleague Eva Sarnowski and me. In our group, Eva primarily offers with jewellery. Some points are mentioned, reminiscent of: was the particular person vital as a trainer and/or as a goldsmith, did they obtain one thing of their time, the standing they’d within the scene.

Generally how typically an individual’s work has appeared within the Schmuck particular present has performed a task. However with Ono Boekhoudt, for instance, that didn’t play a task in any respect. Though one would suppose that he was typically invited to Schmuck, that’s not the case. The truth that Anna Maria Zanella died so unexpectedly and all of the sudden led us to incorporate her as a basic. She is definitely the one that has been featured most within the Schmuck present. She was chosen 17 instances by all kinds of jurors.

What an achievement! Eva Sarnowski is a part of the jewellery staff. How lengthy has she been there?

Wolfgang Lösche: Eva Sarnowski has been on the Chamber of Crafts since 1986, however has solely been right here on this division since 1987. She got here to us as a result of she is a educated overseas language correspondent and speaks French fluently. The Bavarian Chamber of Crafts maintains a partnership with the Breton Chamber of Crafts. That is Eva’s sideshow and her second main process right here in our chamber. Even underneath Peter Nickl, she was accountable for communication and sustaining contacts, and helped arrange the particular present. She shortly constructed a big community. Because of her, the itemizing of occasions, the so-called jewellery flyer, was created—a really heroic deed! Many individuals from outdoors had requested us what else they may see in Munich whereas they have been right here. Eva stated, “I’ll simply write it down for you.” In the long run, this jewellery program itemizing was initiated.

Since 1999, essentially the most present Schmuck present has traveled once in a while, which is a transparent signal of its recognition. Through the years it has been seen at:

  • 1990 Deutsche Financial institution, Cologne
  • 1991 Powerhouse, Dublin
  • 2001 Wilhelm Wagenfeld Haus, Bremen
  • 2002 The Dick Institute, Kilmarnock, Ayrshire, Scotland
  • 2006 Museum of Arts and Design, New York
  • 2007 Oratorio di San Rocco, Padova
  • 2008 College of Jewelry, Birmingham Metropolis College, and Miejak Galeria Sztuki-Gallery Willa, Lodz
  • 2009 RMIT Gallery, RMIT College, Melbourne
  • 2011 Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer
  • 2012 Museu de la il.lustració i de la Modernitat, Valencia
  • 2013 Gallery Sztuki, Legnica
  • 2015 Mercedes Benz Trend Week, Prague
  • 2023 CCCI Museu Carme Contemporeana, Valencia
The Exempla team
The Exempla staff: (left to proper) Evamaria Lösche, Dr. Michaela Braesel, Wolfgang Lösche, Dr. Angela Böck, and Ulrike Möller-Asbeck, picture: Eva Jünger

The jewellery staff on the commerce honest additionally consists of Alexandra Bahlmann, who has been establishing the showcases for a number of years. After which there may be Mirei Takeuchi, who’s the contact particular person through the commerce honest if Eva will not be on web site.

Wolfgang Lösche: Sure, precisely. However I want to give slightly extra credit score, as a result of presenting the particular jewellery present is a really huge problem. There may be not a variety of time out there for the development or conception and meeting, as is the case in your museum. As an alternative, all the things has to work inside just a few days. This occurs whereas your complete commerce honest is being arrange alongside. Now I’m not solely accountable for the Schmuck particular present, but additionally for the opposite particular exhibits and particularly for Exempla.

Because of my excellent and dedicated staff, which incorporates Elke Hügel, Sabine Buhrs, and Evamaria Lösche, Galerie Handwerk runs parallel to this.

Michaela Braesel is totally accountable for the Sonderschau Talente present at IHM and Angela Böck is accountable for Exempla. Our assistants, Ulrike Möller-Asbeck and Claudia Lassner, help us all. In fact, I can’t be there 24 hours a day establishing the Schmuck particular present, so we attempt to get folks on the staff who work very nicely. This could be Eva Sarnowski and the Munich goldsmith Alexandra Bahlmann for the presentation. And naturally you additionally want technical help. Mirei Takeuchi, additionally a goldsmith from Munich, helps sew the jewellery onto the tableaux. Some are simply laid, however some need to be mounted. Lastly, there may be Alexandra Bahlmann’s husband, Andreas Stetka.

Wolfgang Lösche and Dr. Angela Böck
(Left to proper) Wolfgang Lösche and Dr. Angela Böck, picture: Eva Jünger

That is somebody barely seen to the viewers.

Wolfgang Lösche: Andreas Stetka is definitely an artist, very quiet and withdrawn, and has supplied robust and really skilled help within the meeting of the works over the previous few years. We’re very unhappy that he handed away this yr.

We’ve got a room on the primary flooring on the commerce honest the place we unpack and the place the tableaus are designed. Then the panels are taken down. Safety personnel have to be current at each step of the best way. It’s mainly open-heart surgical procedure, and the clock is all the time ticking.

Sadly, time is working out for us, too… You’ve gotten a really broad overview of what’s taking place in jewellery. Do you put on jewellery your self?

Wolfgang Lösche: Probably not. I wore jewellery as a younger man, however ultimately stopped. I’m actually not a jewellery wearer, with small exceptions, as a result of I really acquired one thing from somebody that I’ll actually get pleasure from carrying to any extent further.

Oh, would you want to inform us a bit extra about it?

Wolfgang Lösche: It’s a very stunning brooch by Dorothea Prühl. There may be this fish collection of hers and a element from it. Then there may be additionally a match from Margit Jäschke, and a really stunning geometric brooch from Gerd Dobler.

So in the long run jewellery caught you in its internet!

Wolfgang Lösche: Sure, really.

Effectively, from an early age you have been surrounded by stunning issues in all kinds of supplies, after which one thing particular like jewellery got here alongside.

Wolfgang Lösche: So please allow us to rewind briefly to the late Seventies/early Nineteen Eighties and return to discussing the Frankfurt commerce honest.

Sure, gladly.

Wolfgang Lösche: There have been just a few goldsmiths there on the time and, particularly within the space of the Bavarian Arts and Crafts Affiliation, there have been additionally lots of people from Bavaria who I received to know. With out anybody bringing it to my consideration, I instantly developed an affinity for this jewellery. Jewellery as an object has all the time held an important fascination for me. Actually via the historic fashions—via archaeology, via Greece, via Egyptian jewellery—after which above all via the utterly new concepts that emerged within the Nineteen Sixties. All of that is the place my curiosity in jewellery started.

For me, jewellery is sort of a magnifying glass of design. In jewellery, all the things comes collectively within the smallest house. Every thing that might occur in life can happen there. For me, jewellery is a completely all-encompassing artistic expression, no matter whether or not it’s about wearable jewellery, non-wearable jewellery, or a efficiency. For me, jewellery is pure life. Despite the fact that I hardly ever put on jewellery myself, I’m satisfied that jewellery is a vital assertion of life and a type of life. That is clear to anybody who has a little bit of a sense for kind and enjoys adorning.

Which is why it’s all of the extra shocking how little jewellery finds its manner into museums. Finally, what you describe is definitely the quintessence of fine artwork.

Wolfgang Lösche: Sure, I see it that manner too. In museums it all the time is determined by the person worker who performs a vital position there and, above all, what sort of strategy that particular person has to the topic of jewellery. Sure, I feel that’s fairly essential. In case you and Florian Hufnagl didn’t exist, if Die Neue Sammlung didn’t exist, then maybe issues would look utterly totally different.

The opening of the Danner Rotunda in 2004 clearly confirmed Hufnagl that individuals have an important curiosity in jewellery. But it surely was solely after the profitable opening of the Hermann Jünger exhibition in 2006 that he made the choice to carry annual jewellery exhibitions. If he hadn’t made that call, then Die Neue Sammling wouldn’t be the place it’s as we speak within the jewellery sector.

Wolfgang Lösche: I don’t know why there aren’t extra worldwide collections. Perhaps you simply must spark curiosity or consideration to spark that fireside that simply isn’t there in many individuals.

They stay it, and whenever you stay one thing, you act accordingly after which you may get folks carried away and enthusiastic about new concepts—as you might have greater than carried out in all these years as director of Galerie Handwerk and because the particular person accountable for the particular exhibits at IHM. Thanks very a lot for this very good and nice dialog!

© 2023 Artwork Jewellery Discussion board. All rights reserved. Content material will not be reproduced in complete or partially with out permission. For reprint permission, contact information (at) artjewelryforum (dot) org

Wolfgang Lösche
Wolfgang Lösche, picture: Eva Jünger

Petra Hölscher: Lieber Herr Lösche, haben Sie ganz herzlichen Dank, dass Sie sich die Zeit nehmen für dieses Gespräch. Bei der Vorbereitung habe ich festgestellt, dass die Welt eigentlich nicht viel über Sie weiß und deshalb würde ich gerne ganz vorne anfangen, nämlich mit Dießen am Ammersee. Dort sind sie aufgewachsen und ich könnte mir vorstellen, dass damals vielleicht schon die Weichen für Ihr späteres Handeln und Tun gelegt worden sind.

Wolfgang Lösche: Das stimmt. Ich bin in Dießen am Ammersee in dem Haus meiner Eltern geboren, das es heute noch gibt. 1945, nach dem Zweiten Weltkrieg hat mein Vater Ernst Lösche mit meinem Großvater, der als Bildhauer tätig struggle, dort eine Keramikwerkstatt aufgebaut – quasi aus dem Nichts heraus mit einem geliehenen Brennofen und mit all den Improvisationen, die die Nachkriegszeit mit sich brachte. Das große Grundstück ist für Kinder heute noch wie ein verwunschenes Paradies. Wiesen und Sträucher – Himbeeren und Erdbeeren – und eben diese Keramikwerkstatt. In der Werkstatt bin ich mehr oder weniger groß geworden. Ich habe meinen Großvater bis zu meinem sechsten Lebensjahr noch erleben können – wie er sich ein kleines Zimmer im Haus eingerichtet hat, in dem er mit Plastilin modellierte. Noch heute stehen dort kleine Tiere und Skulpturen. Für mich struggle es ein vollkommen vertrauter Anblick, jemanden am Modellierbock stehen zu sehen oder in der Keramikwerkstatt zu sein, in der es nach Ton und Glasuren roch.

Haben sie als Variety schon einen Batzen Ton in die Hand genommen und versucht, etwas zu formen.

Wolfgang Lösche: Aber sicher. Jedes Töpferkind spielt in der Werkstatt mit Ton. Welches Variety würde nicht in diesen Batz greifen und mit Ton modellieren, um kleine Figuren daraus zu machen – so bin ich aufgewachsen.

Und hat sich dann mit der Zeit aus dem spielerischen Umgang mit dem Ton vielleicht irgendwann die Möglichkeit ergeben, sich ein Taschengeld dazu zu verdienen, als Sie älter waren?

Wolfgang Lösche: Sie haben nicht ganz Unrecht mit ihrer Vermutung. Mit zehn, elf Jahren hat man natürlich Dinge in dieser Werkstatt gemacht mit der großen Hoffnung, sie auch verkaufen zu können. Unter der Käuferschaft fanden sich erstaunlich viele Tanten und Onkel, Verwandte und Freunde, die darüber höchst entzückt und erfreut waren.

Ich habe zum Teil Gefäße bemalt mit dem Malhörnchen auf blauer Kobaltglasur und struggle erstaunt, dass ich das tatsächlich verkaufen und damit mein Taschengeld aufbessern konnte. Mein Vater schaute sich das natürlich ganz genau an und merkte schnell, dass ich auch in der Werkstatt eingesetzt werden konnte. Ab dem zwölften, dreizehnten Lebensjahr habe ich in der Werkstatt richtig mitgearbeitet. In der Keramik gibt es viele Handgriffe, die nötig sind, bis ein Gegenstand fertig ist. Ich half beim Glasieren, beim Befüllen des Ofens und beim Versäubern der Keramiken, wenn die Glasuren retuschiert werden mussten. Das kann ich heute noch ganz intestine. Je älter ich wurde, umso anspruchsvoller wurden meine Aufgaben. Mit 18 Jahren machte ich den Führerschein, um bei der nächsten Frankfurter Messe den Messestand nach Frankfurt zu fahren und aufzubauen. Ende der 1970er Jahre die Frankfurter Messe zu erleben, struggle großartig, man traf dort die Keramiker und die Kollegen meines Vaters bzw. meiner Eltern. Sie alle präsentierten sich damals auf der Frankfurter Frühjahrs- und speziell auf der Frankfurter Herbstmesse. Dort habe ich als junger Bursche das gesamte deutsche Kunsthandwerk kennengelernt.

Vielleicht darf ich da einhaken. Wenn wir über die 1970er Jahre sprechen, dann sollten wir vielleicht auch an dieser Stelle über die Gründungszeit der Galerie Handwerk in München sprechen.

Wolfgang Lösche: Aber ja, das struggle die gleiche Zeit und die gleiche Stimmung. Die Galerie Handwerk ist im Oktober 1968 eröffnet worden. Vorangegangen ist natürlich eine längere Planungsphase. Ich struggle damals zehn Jahre alt und bin mit der ganzen Scenario hier konfrontiert worden.

… weil ihr Vater die Galerie mitbegründet hat.

Wolfgang Lösche:  … weil mein Vater einer der beiden Galeriegründer struggle, die im Ursprung als Produzentengalerie für München gedacht struggle. Ein ganz neuer Typ von Galerie, nämlich von Kunsthandwerkern für Kunsthandwerker – von Anfang an mit dem Titel „Galerie für Internationale Angewandte Kunst“. Der Title struggle Programm. Es struggle eine Galerie für das Kunsthandwerk, additionally nicht für die Kunst, sondern für Handwerk und Kunsthandwerker, die damals in der Münchener Handwerkskammer dank Herbert Hofmann als Leiter der Handwerkspflege in Bayern ein großes Discussion board hatten. Die Handwerkspflege hatte die Aufgabe, internationale Sonderschauen auf der Handwerksmesse (IHM) zu organisieren. Hofmann realisierte sehr viele Ausstellungen, wodurch München mehr und mehr zu einem Zentrum für internationales Kunsthandwerk und angewandte Kunst wurde. Die Präsentationen fanden hier im Haus der Handwerkskammer statt, wo wir jetzt sitzen und das Gespräch führen. Angefangen hat alles unten im Lobby in den 1950er/1960er Jahre. Dann kam die Galerie Handwerk dazu und das Ganze hat sich noch einmal verstärkt. Und in dieser Stimmung bin ich groß geworden.

Welche Berufswünsche hatten Sie als Zehn- oder Zwölfjähriger? Struggle von Anfang an klar, dass das etwas mit Kunsthandwerk zu tun haben würde?

Wolfgang Lösche: Da struggle eine sehr starke Beziehung zu diesen kunsthandwerklichen Berufen, das struggle ganz klar. Keramik, das struggle der Alltag zuhause. Ich habe mich wahnsinnig wohlgefühlt in diesem Klima und in dieser Stimmung, in dieser Kunsthandwerker-Atmosphäre. Das muss man vielleicht noch ein bisschen unterscheiden und genauer erklären – additionally diese Personen, die man da getroffen hat, diese Kunsthandwerker, angewandten Künstler, das waren aus Sicht des 10-jährigen kleinen Jungen richtige Gents. Im Tweed-Anzug, mit Fliege und Pfeife rauchend. Das waren Persönlichkeiten, die Eindruck machten, die diskutiert haben, die sich über Kunst und Kunsthandwerker unterhielten. Die fand ich immer sehr faszinierend.

Aber jetzt zurück zu Ihrer eigentlichen Frage. Mein Vater hat mich damals quick überall mit hingenommen. Das struggle zum Teil für einen kleinen Buben nicht so ganz einfach, wenn man bis nachts um 12 Uhr oder bis 1 Uhr in der Früh irgendwo mit dabeisitzen musste. Bei diesen Fahrten waren wir auch ganz oft im Bayerischen Wald, was wiederum mit der Gründung der Galerie Handwerk zusammenhing.

Glas spielte damals eine wesentliche Rolle und das Glas sollte auch in der neu gegründeten Galerie eine große Rolle übernehmen. Die Bezugsperson struggle Erwin Eisch mit seiner Glashütte in Frauenau, ihn und meinen Vater verband bald eine enge Freundschaft. Regelmäßig struggle ich Ende der 1960er / Anfang der 1970er Jahre speziell in den Glashütten im Bayerischen Wald unterwegs – speziell bei Eisch oder auch bei Theresiental. Ursprünglich wollte ich eigentlich auch mal Glasbläser werden.

Das ist ja spannend.

Wolfgang Lösche: Das hat mich dermaßen begeistert – diese Energie in den Glashütten, wenn die Groups dort auf Akkord gearbeitet haben, vor diesen glühenden Öfen, in dieser wahnsinnigen Atmosphäre. Später, Ende der 1960er Jahre, kam die Studio-Glas-Bewegung auf. Erwin Eisch brachte die ersten amerikanischen Glaskünstler nach München – Latzhosen und lange Haare und Hippi-Szene. Das struggle alles so cool und spannend, dass man am liebsten sofort seinen Rucksack gepackt hätte und mit losgezogen wäre. Aber da struggle ich dann schon in der Endphase im Gymnasium. In der Schule hatte ich das Glück, dass ein paar Lehrer mich für die Themen Kunst, Gestaltung und Geschichte wahnsinnig begeistern konnten. Und dann gab es in der Oberstufe diese berühmten Hausarbeiten, die man schreiben musste. Dazu muss man aber zunächst wissen, dass mein Vater Ende der 1960er Jahre die Feststellung machte, dass das Grundstück, auf dem wir lebten und heute noch leben, ein altes Töpferanwesen aus dem 17. Jahrhundert ist. Durch puren Zufall hat er beim Graben im Garten die erste Abfallgrube entdeckt, in der zerbrochene Scherben in einer so großen Zahl lagen, dass relativ schnell klar struggle, das ist kein Hausrat, der weggeschmissen wurde, sondern das ist Produktionsabfall – das ist Abfall einer Töpferei. Das struggle um 1965. Zur gleichen Zeit begann auch mein Interesse an Geschichte und historischen Zusammenhängen, nur dass sie seit dem Keramikfund noch dazu etwas mit der eigenen Familie zu tun hatten. Man begann dann sehr rasch, in unserem Garten systematisch nach alten Überresten dieser Töpferei zu graben.

Als in der Oberstufe dann diese Hausarbeit geschrieben werden musste, interessierte ich mich bereits für die Archäologie. Die Hausarbeit hatte Heinrich Schliemann und seine Ausgrabungen in Troja zum Thema. Da struggle das Feuer für die Archäologie und für die historischen Zusammenhänge endgültig entbrannt. Das struggle auch die Zeit, als man mit den Eltern in München in die großen Ausstellungen wie “Tutanchamun” im Haus der Kunst gegangen ist. Die Ausstellung “Weltkulturen und moderne Kunst” während der Olympischen Spiele in München 1972 struggle für mich eine Sensation. Obwohl ich noch ganz jung struggle, hat mich das sehr begeistert und mein Interesse an Ethnologie, Archäologie und Kunstgeschichte und der Völkerkunde bestärkt. Nach der Hausarbeit trug ich übrigens den Spitznamen Schlieman. Am Ende des Abiturs stellte sich tatsächlich die Frage, Keramik oder doch etwas anderes. Und wenn Keramik, dann wäre die Keramikschule Landshut eine echte Choice gewesen. Doch die Anmeldefrist struggle schon abgelaufen. So hieß es, überbrücken wir die Zwischenzeit mit einem Studium. Ich wollte mich einfach orientieren, was es alles gab. Struggle bei der Studienberatung und unter anderem auch in der Antikensammlung. Das struggle überhaupt nichts für mich. Von der Antikensammlung bin ich ins Bayerische Nationalmuseum zu Ingolf Bauer. Der hat mich in seinem Büro mit offenen Armen empfangen. Zwei Stunden lang hat er mir erzählt, was er als Volkskundler so macht. Ich wusste überhaupt nicht, was das ist – Volkskunde. Er erzählte mir, dass sie sich gerade mit der Keramik-Forschung beschäftigen, und zwar mit der Zeit, die die Archäologie noch nicht interessiert, weil die Fundstücke zu jung sind – additionally spätmittelalterliche und neuzeitliche Keramik. Das struggle ja genau das, was wir gerade in unserem Garten in Dießen erforschten. Mein Interesse struggle geweckt. Bauer machte mich auf das Institut für Volkskunde in der Schellingstrasse aufmerksam. Dort begegnete ich Menschen, die mich dermaßen offen und warmherzig aufgenommen haben, dass ich heute noch mit manchen von ihnen befreundet bin. Am Ende struggle es dann das Studium der Volkskunde, Kunstgeschichte und Vor- und Frühgeschichte. Ingolf Bauer wurde mein großer Mentor, der mich sehr förderte und unterstützte. Von Anfang empfand er die Forschungsarbeit in Dießen als ausgesprochen wichtig. Bauer hat mich sehr ermuntert und nahm mich sofort auf internationale Keramik-Symposien mit. Als Anfang-Zwanzigjähriger hielt ich Vorträge, schrieb meinen ersten Aufsatz in der Fachzeitschrift Keramos. Er nahm mich auch zum Keramikmuseum Schloss Obernzell mit und bezog mich als junger Scholar in die Entwicklung einer Konzeption für das Museum mit ein.

Das hört sich ein bisschen danach an, als hätte Ingolf Bauer in Ihnen seinen Nachfolger gesehen. Kann das sein?

Wolfgang Lösche: Ja, das hat er, genauso wie Sie sagen. Dann struggle das Studium zu Ende. Im Herbst 1984 holte Bauer mich gleich ans Bayerische Nationalmuseum, damit ich erste Praxis- und Berufserfahrung sammeln konnte. Zu der Zeit gab es einen Keramikfund aus Niederbayern, Renaissance-Keramik, über die eine kleine Ausstellung gemacht werden sollte – eine winzig kleine Ausstellung, de facto drei Vitrinen, aber mit einer Publikation – sozusagen mein erster Probelauf. Als das vorbei struggle, arbeitete ich im Anschluss am Hafner-Archiv. Ende Dezember lief mein befristeter Vertrag aus, für den Bauer das Geld von der Danner-Stiftung bekommen hatte. Das struggle meine erste Berührung mit der Stiftung. Damals hatte ich bereits Kontakt zur Galerie Handwerk. 1983 machte mein Vorgänger hier im Haus, Peter Nickl, für meinen Vater die große Ausstellung “Erde, Asche, Feuer – Keramische Glasuren” in der Galerie Handwerk. Gleichzeitig struggle es die Ausstellung zum 15-jährigen Jubiläum der Galerie und zugleich Abschluss einer Forschungsarbeit über Ascheglasuren. An dieser Ausstellung arbeitete ich als Scholar mit. So lernten Peter Nickl und ich uns kennen. Er sah sofort, wie ich in der ganzen kunsthandwerklichen Szene verankert struggle und machte mich 1984, als ich noch am Nationalmuseum struggle, auf eine Stellenausschreibung der Handwerkskammer aufmerksam. Ausgeschrieben struggle die Stelle eines “Beraters”.

Die deutschen Handwerkskammern hatten in den 1970er Jahren neben der Betriebsberatung, die sich um wirtschaftliche Belange kümmerte, einen sogenannten Formgebungsberater beschäftigt, der für Fragen der Gestaltung zuständig struggle. Am Ende bekam jemand anderes die Stelle, aber stattdessen rief mich Peter Nickl an, um mir einen Werkstudentenvertrag anzubieten.

Im Oktober 1984 struggle Fritz Gotthelf gestorben, der bis dahin der Leiter der Internationalen Sonderschauen auf der IHM struggle. Zu seinem Nachfolger ernannte man Peter Nickl. Der übernahm quasi über Nacht die Aufgabe, nicht nur die Galerie Handwerk und die Handwerkspflege, sondern auch die Sonderschauen Exempla, Schmuck und “Jugend gestaltet”, wie Talente damals noch hieß, zu organisieren. Dafür benötigte er Private und da bin ich ihm wieder eingefallen.

Ende Dezember hörte ich am Bayerischen Nationalmuseum auf. Am 1. Januar 1985 saß ich hier in der Küche und arbeitetet an der Exempla-Sonderschau mit – schrieb die Ausstellungstexte und half bei der Organisation der Ausstellung. Das fiel mir sehr leicht, da ich viele der Aussteller bereits kannte.

Seit wann gibt es die vier Sonderschauen auf der IHM eigentlich?

Wolfgang Lösche: Die Schmuck ist die älteste der Sonderschauen. Die erste fand 1959 statt, dann gab es eine kleine Zäsur und seit 1962 gibt es die Schmuck ohne Unterbrechung. Die Exempla kam 1970 dazu. Seit 1980 gibt es die heutige Talente und die Meister der Moderne, die zuerst den Titel trugen “Gestaltendes Handwerk” und später “Porträt der Meister”. Meister der Moderne wurde nach 2019 leider gestrichen.

Kann man sagen, dass Sie durch die Arbeit in der Galerie Handwerk mehr oder weniger in das Thema Kunsthandwerk reingerutscht sind? Was eine gute Kind ausmacht, haben Sie durch Ihr Elternhaus in Dießen kennengelernt. Aber nun machten Sie die Bekanntschaft auch mit anderen kunsthandwerklichen Techniken und Materialien – Textil, Glas, Holz, Flechtarbeiten und und und.

Wolfgang Lösche: Nein, einen großen Teil davon kannte ich. In dem familiären Umfeld, in dem ich aufgewachsen bin, gehörte all das zum täglichen Umgang, man struggle umgeben von handwerklich hergestellten Dingen. Das struggle für mich mein normales Umfeld im Elternhaus. Großen Anteil daran hatte aber auch die Frankfurter Messe, auf der ich leidenschaftlich gern schon als Jugendlicher einkaufte – bei den Textilern, bei den anderen Gewerken, weil es mich einfach complete interessierte und begeisterte, was alles hergestellt wird.

Additionally – das Materials und die Kind kannte ich, aber durch die Mitarbeit in der Galerie Handwerk hat sich dann der Horizont natürlich enorm erweitert. Es wurde nicht nur worldwide, sondern vor allen Dingen wurde es ein systematisches und konzeptionelles Arbeiten. Aus der reinen Liebhaberei, aus diesem vollkommen Selbstverständlichem, wurde plötzlich das, was dann in einer Ausstellungsorganisation und Planung mündet: Dass man sich Konzepte und Ideen überlegt, dass man sich Strategien zurechtlegt, wie man zu einem Stück kommt – wie baue ich eine Ausstellung auf, was für eine Struktur und was für eine Ausstrahlung soll die Ausstellung haben. Wen will ich erreichen. Wen will ich ansprechen. Dieses ganze Ausstellungsmachen kam neu hinzu.

Etwas, das man mit dem Wort “Professionalisierung” bezeichnen könnte. Nachdem, was Sie schildern, waren Sie eigentlich der Mann der Zukunft.

Wolfgang Lösche: Eine Sache würde ich gerne noch am Beispiel der Produktion in der Keramikwerkstatt meines Vaters erzählen, wenn es um die Suche nach einer Kind geht. Mein Vater beschäftigte einen Seriendreher, seinerzeit einen der besten, die es überhaupt gab: Erich Happe aus Bürgel in Thüringen hat über 35 Jahre in unserer Werkstatt gearbeitet. Wenn eine neue Kind entstand, dann kam mein Vater mit einer Zeichnung in die Werkstatt, um sie zu besprechen. Dann wurden die Prototypen gedreht und bereits an diesen Prototypen nahm man erste Korrekturen vor – der Fuß muss enger, der Bauch muss dicker, der Hals, die Schulter hat keine Spannung, das muss so oder so oder so werden, der Henkel ist besonders wichtig, der muss ein Ohr ausbilden, denn der Zwischenraum zwischen Korpus und Henkel ist das Entscheidende. Diese Prozeduren zogen sich über mehrere Tage. Am Ende stand da ein Brett mit 20 Gefäßen und dann kam dieser Take a look at: “Jetzt komm mal mit und sag mir, welches Gefäß ist das schönste?”

Das sind immer die Augenblicke, die man gar nicht magazine, oder?

Wolfgang Lösche: Ja, aber in denen man einfach wahnsinnig viel lernt und auch erklärt bekommt, warum es so ist.

Wir waren im Gespräch schon an dem Punkt, dass Sie einen Werkvertrag in der Galerie Handwerk bekommen haben.

Wolfgang Lösche: Alles in allem waren das zwei Jahre – ich hatte in der Galerie diesen zeitlich befristeten Werkstudentenvertrag und habe hauptsächlich beim Ausstellungsaufbau mitgearbeitet. Podeste geschleppt, gehämmert, genagelt, gebohrt, gestrichen … eben alles, was so anfiel. Wenn keine Ausstellungsumbauten anstanden, arbeitete ich bei der Organisation von Ausstellungen mit. Peter Nickl hatte ein unheimliches Geschick und struggle auch wahnsinnig intestine vernetzt. In der Zeit gab es neben der Galerie Handwerk und den Sonderschauen auch immer noch Aufträge durch das Bayerische Wirtschaftsministerium. Man bediente sich unserer Abteilung immer gern, wenn irgendwo in Italien, Tschechien oder in Österreich Bayerische Wirtschaftstage stattfanden. Dann erhielt die Abteilung Handwerkspflege den Auftrag, eine Ausstellung dazu zu machen. Das waren aufregende und spannende Zeiten. Die ersten zwei Jahre 1986/1987 waren gleich zweimal hintereinander Ausstellungen in Verona: Einmal zusammen mit dem Bayerischen Kunstgewerbeverein und einmal im Auftrag vom Wirtschaftsministerium – “La Baviera a Verona” im Palazzo Gran Guardia gegenüber der Enviornment – eine sehr große Ausstellung über Bayern, Land und Leute unter den speziellen Aspekten von Handwerk und Kunsthandwerk. Das Gleiche struggle dann ein Jahr später im Hafen von Triest, in einem Artwork Déco-Gebäude, das für Ausstellungszwecke verwendet wurde. Das waren repräsentative Ausstellungen, die von dem damaligen Ministerpräsidenten Franz Josef Strauß bzw. von der bayerischen Staatskanzlei ausgingen: Wirtschaftsbeziehungen Bayern – Triest, da sollte der Hafen eine tragende Rolle spielen bei dem Transport von Gütern nach Bayern.

Gab es zu diesem Zeitpunkt schon Kontakte zur Neuen Sammlung? Wurde vielleicht Kunsthandwerk und Design als Einheit vorgestellt?

Wolfgang Lösche: Additionally, man ist immer schon in die Ausstellungen der Neuen Sammlung gegangen, weil es thematische Überschneidungen gab – japanischer Lack, Keramik, Papier, Porzellan … Peter Nickl struggle auch dem damaligen Direktor der Neuen Sammlung, Florian Hufnagl, sehr eng verbunden, weil Ende der 1980er / Anfang der 1990er Jahre die Gründung des Design Zentrum München anstand. Eine richtige Zusammenarbeit gab es aber nicht. Bis auf ein paar Ausnahmen, wenn wir eine Ausstellung planten und wussten, es gibt interessante Leihgaben in Ihrem Haus – am Anfang speziell für die Sonderschau Exempla. Ich bin heute noch sehr stolz darauf, dass wir die Anni Albers-Textilien der Neuen Sammlung auf der Messe zeigen durften … beim Thema “Rhythmus”.

Wou, das ist allerdings bemerkenswert!

Wolfgang Lösche: Berührungspunkte gab es zwischen Peter Nickl und Florian Hufnagl etwa in der Danner-Stiftung und im Kuratorium vom Bayerischen Kunstgewerbeverein. Ich selbst habe dann aber mehr mit ihrem Haus zu tun gehabt in puncto Ausleihe und Anfrage von Leihgaben. Zum Teil erwarb Die Neue Sammlung die Objekte ja sogar aus unseren Ausstellungen in der Galerie Handwerk heraus oder aus den Sonderschauen auf der Messe.

Jetzt aber zu Ihrer Frage, die ich noch nicht ganz beantwortet habe, ob das bei mir alles so nahtlos ineinander überging. Als mein Werkstudentenvertrag auslief, endete tatsächlich die Arbeitszeit von dem Mann, der an der Handwerkskammer zwei Jahre zuvor den Arbeitsplatz des “Beraters” übernommen hatte. Im September 1987 fing ich als neuer Formgebungsberater an. Anschließend habe ich 17 Jahre mit Peter Nickl unglaublich intestine als Staff zusammengearbeitet. Als Nickl 2003 in Ruhestand ging, bot man mir die Leitung dieser Abteilung an. Ein Angebot, das ich sehr gerne angenommen habe.

2003 ist auch das Jahr, in dem wir beide uns kennengelernt haben. Ich kann mich daran erinnern, dass Sie etwas in Die Neue Sammlung brachten, die damals mit ihren Büros noch in der Prinzregentenstrasse beheimatet struggle, bevor auch die dann schließlich in die Pinakothek der Moderne einzogen.- – – Ihr Vorgänger Peter Nickl struggle sehr erfolgreich in seiner Arbeit auf der Messe und als Leiter der Galerie. Wenn man sein Nachfolger wird, welche Place möchte man selbst da einnehmen? Sagt man sich, ich will versuchen, dieses unglaublich hohe Degree zu halten und genauso weiterzumachen, was schon schwer genug ist. Oder hat man Ideen, was man vielleicht anders machen möchte?

Wolfgang Lösche: Beides eigentlich. Für mich struggle es eine echte Herausforderung, dem hohen Anspruch erst einmal gerecht zu werden, den Peter Nickl aufgebaut hatte. Nickl struggle gnadenlos in seiner Bewertung nach Qualität. Michael Koch vom Bayerischen Nationalmuseum hat mir mal anlässlich einer Danner-Preis-Verleihung gesagt, der hat einen todsicheren Instinkt für Qualität. Das hat auch etwas mit Nickls Biografie zu tun – zum einen mit dem Fritz Gotthelf, der vorher die Sonderschauen auf der Messe geleitet hat, und zum anderen auch mit seiner Freundschaft zu dem Kasseler Architekten Hans Ell. Das waren die Personen, die wirklich nach der Qualität im Kunsthandwerk gesucht haben, ganz konsequent und das auch entsprechend vertraten. Als dann Nickl die Leitung der Galerie Handwerk übernahm, hat er seinen Qualitätsanspruch in den Ausstellungen und Sonderschauen umgesetzt. Da lag die Latte schon ziemlich hoch. Und dann ist es auch nochmal ein Unterschied, ob man plötzlich selbst die ganze Verantwortung trägt. Ja, da muss man schon erst einmal ganz tief Luft holen und sich überlegen, wie werde ich dem Anspruch gerecht. Aber es struggle für mich eine ganz klare Entscheidung, dass ich auf dem, was Peter Nickl erreicht hat, aufbauen und es so weiterführen wollte. Ich wollte das nicht mit der Brechstange verändern – habe z.T. die gleichen Leute, die gleichen externen Firmen und Mitarbeiter übernommen, die gleiche Grafikerin viele Jahre beibehalten, um diesen Stil nicht komplett zu ändern. Damit haben wir erst nach 2004/2005 begonnen, als die Internationalisierung zunahm und sich die Netzwerke schlagartig vergrößerten. Es ist nicht nur in den Sonderschauen, sondern auch in den Ausstellungen der Galerie Handwerk gelungen, gestaltendes Handwerk von sehr hoher Qualität im internationalen Vergleich zu präsentieren und somit auch dem Münchner und internationalen Publikum interessante Ausstellungsbeiträge zu präsentieren. Das freut mich im Rückblick besonders. Die Galerie Handwerk wurde damit zu einer der wichtigsten Institutionen in Deutschland und Europa auf diesem Gebiet.

Bei den ersten Ausstellungen – so würde ich das heute als Außenstehende lesen – haben Sie schon den ein oder anderen Kniff benutzt: Hermann Jünger die Auswahl für die Schmuckausstellung auf der Messe machen zu lassen, struggle eine sichere Financial institution, denn man wusste, er würde eine sehr gute Auswahl treffen. Und bei der Exempla haben Sie mit den Olympischen Spielen ein ausgesprochen populäres Thema gewählt, das auch heute noch jeden mitreißt.

Wolfgang Lösche: Das struggle natürlich wohl überlegt. Speziell beim Hermann Jünger hat es mich gereizt, ob er die Aufgabe übernimmt. Das hatte er bis dahin immer abgelehnt. Das struggle zu einem Zeitpunkt, an dem die Krankheit schon spürbar struggle. – – – Sie können mir glauben, jedes Mal, wenn ich jemanden angefragt habe, egal wer es struggle, ob er die Auswahl für die Schmuckschau trifft und dann die Zusage vorlag, habe ich mich in der nächsten Sekunde gefragt, struggle das die richtige Entscheidung? Bei der Auswahl sind wir von Seiten unserer Abteilung so verfahren, dass wir uns komplett zurückgehalten haben. Wir haben nie aktiv in die Auswahl der Schmuckbeiträge eingegriffen.

Und was jetzt die Handwerk- und Sport-Exempla von 2004 anbelangt, muss ich ein bisschen weiter ausholen. Die Verantwortung für die Galerie Handwerk ist schon eine hohe – ihre Ausstrahlung nach außen, ihre Popularity. Dass man das, was da schon erreicht worden ist, auf alle Fälle halten und vielleicht auch noch steigern möchte, ist klar. Das ist das eine. Auf der IHM ist das noch einmal eine ganz andere Scenario, auch von der Verantwortlichkeit her. Allein die Sonderschau Exempla muss von mehreren Institutionen abgesegnet werden. Das läuft dann so ab: Wir schlagen ein Thema vor. Der Vorschlag wird zuerst hier in der Handwerkskammer besprochen und muss vom Hauptgeschäftsführer und vom Präsidenten genehmigt werden. Wenn das erfolgt ist, geht dieser Vorschlag an die Messeleitung als die eigentliche Veranstalterin. Wenn beide Institutionen zustimmen, geht der Themenvorschlag noch an das Bundeswirtschaftsministerium mit der Bitte um Freigabe.

Sehr spannend, mehr über die Abläufe zu erfahren.

Wolfgang Lösche: Wenn Sie so wollen, habe ich mein eigenes Haus, die Messe als Veranstalter und den Geldgeber als Kontrollinstanzen. Ich trage die Verantwortung, dass es erstens funktionieren muss, aber zweitens auch erfolgreich sein soll. Weil sonst die drei Institutionen vielleicht irgendwann sagen, warum sollen wir das machen? Man schlägt immer etwas vor, bei dem man glaubt, dass es machbar und publikumswirksam ist und auch für die Aussteller lohnend. Von der Verantwortung her ist das sehr hoch angesiedelt. Deshalb fiel die Entscheidung für das Thema Sport, weil es die Menschen einfach interessiert. Dass das Handwerk daran einen so hohen Anteil hat, das ist für viele der Besucher dann doch sehr überraschend. Die Exempla will das Handwerk immer auf eine besondere Artwork und Weise präsentieren, nämlich so, wie wir es nicht jeden Tag sehen oder wie wir es kennen.

Das gelingt Ihnen auch immer ganz wunderbar. – – – Sie haben vorhin gesagt, dass der Peter Nickl die Ausstellungsarchitektur mit dem Kasseler Architekten Hans Ell zusammen entwickelt hat.

Wolfgang Lösche: Solang die Messe auf dem alten Messegelände auf der Theresienhöhe stattfand, gab es öfter architektonische Veränderungen, wie historische Aufnahmen zeigen. Die Sonderschau Exempla wurde von Anfang an entsprechend des Themas variiert, mehr oder weniger aber in der Gestaltungslinie von Ell. Die ganz große Veränderung kam 1999 durch den Umzug auf das neue Messegelände in Riem, als Ell den Auftrag für die Neugestaltung aller Sonderschauen erhielt. Seine Ausstellungsarchitektur benutzen wir bis heute.

Es macht Sinn, über die Architektursprache zu versuchen, Messebereiche optisch zusammenzuziehen.

Wolfgang Lösche: Ja, natürlich, ganz klar. Ich möchte nur darauf hinweisen, dass man damals sehr viel Geld für hochwertige Materialien investiert hat und sich die Frage der Nicht-Wiederverwendung deshalb gar nicht stellte. Jedes Jahr wird das System sorgsamst auf- und auch wieder abgebaut. Wenn Sie so wollen, ein Vorzeigeprojekt für Nachhaltigkeit. Bei der Exempla gehen auch schon mal die Wände oder die Böden kaputt und müssen entsprechend erneuert werden. Natürlich würde es mich interessieren, wie sich das alles in den nächsten Jahren weiterentwickelt.

Vielleicht sollten wir an dieser Stelle das Gespräch doch noch einmal in eine andere Richtung lenken, nämlich Richtung Schmuck. Wann haben Sie zum Beispiel in Ihrer neuen Funktion in der Galerie Handwerk die erste Schmuck-Ausstellung eröffnet?

Wolfgang Lösche: Schmuck struggle im Ausstellungsprogramm der Galerie Handwerk immer schon ein wichtiges Thema. Vielleicht darf ich unser Gespräch dazu nutzen, einmal die wichtigsten Schmuckausstellungen in der Galerie aufzulisten:

  • 1969 Steinreiches Handwerk
  • 1972 gleich zwei Ausstellungen mit Modeschmuck und Halsschmuck aus Elfenbein und Glas
  • 1977 Nur 10 Gramm
  • 1982 Sommerschmuck
  • 1983 Schmuck aus dem modernen Japan
  • 1985 Schmuck aus Katalonien
  • 1986 Silberschmiede und Pictures, Niederländische Schmuckkünstler
  • 1990 Metallklasse Hössle
  • 1992 Glasschmuck
  • 1994 Damaged Traces – Emmy van Leersum
  • 1996 Silbertriennale
  • 1997 Klasse Hössle. Silberschmiede Nürnberg
  • 1998 Familie Jünger
  • 1999 Homage an Herbert Hofmann
  • 2001 Körperschmuck. Burg Giebichenstein. Klasse Dorothea Prühl
  • 2002 Giampaolo Babetto

Als ich die Leitung 2003 übernahm, gab es erstmal eine Zäsur. Anfänglich habe ich immer gebremst, weil ich die Schmuck-Ausstellung auf der Messe als unseren großen Beitrag zum Schmuck verstanden habe.

Erst als nach der Eröffnung der Danner-Rotunde in der Pinakothek der Moderne das Ganze nochmal einen Sprung gemacht hat, haben wir uns dazu entschlossen, auch in der Galerie Handwerk parallel zur IHM Schmuck-Ausstellungen zu machen.

Dieses exponentielle Wachstum nach der Eröffnung der Danner-Rotunde … 2004 ist schon ein wichtiges Datum für den Schmuck in München. Ab einem bestimmten Zeitpunkt habe ich dann meine Meinung geändert, das struggle 2008 mit der Ausstellung über Enrico Nagai. Nach dieser ersten parallel zur IHM gezeigten Schmuck-Ausstellung in der Galerie gab es eigentlich kein Zurück mehr. Meine Sorge struggle immer, schaffen wir das, kann man das stemmen, kann man das leisten auf eine interessante, auf eine gute Artwork und Weise. Additionally haben wir uns dann richtig ins Zeug gelegt. Gleich beim ersten Mal struggle es unglaublich schön zu sehen, welch ein starkes Interesse aus dem Ausland an diesem Ausstellungsort für Schmuck, der Galerie Handwerk, herrschte. Und dann gelang es, im Jahr 2009 die „Schule von Padua“ auszustellen. Es hat viele Jahre gedauert, bis in Padua diese Ausstellung umgesetzt wurde. Sie fand 2008 im Palazzo della Ragione statt, einem Renaissance-Gebäude an der wunderbaren Piazza delle Erbe. Ich habe dann die Gelegenheit beim Schopf gepackt und bei der Ausstellungskuratorin Mirella Cisotto angefragt, ob wir Teile der Ausstellung übernehmen dürften, um sie anlässlich der IHM in München zu zeigen. Die Zusage kam sofort. Das Ganze struggle ja schon konzipiert und die Auswahl der Objekte getroffen – so dachte ich. Als ich in Padua struggle, um die Übernahme zu verhandeln, wurde ich von ihr aufgefordert, in die Ausstellung zu gehen und die Auswahl für München zu treffen. Ich hatte tatsächlich nur diesen einen Tag Zeit, um die Auswahl zu treffen, was immer ein Risiko bedeutet. Am Ende hat dann aber alles intestine geklappt und die Galerie Handwerk konnte diese sehr interessante Ausstellung parallel zur IHM zeigen. Bald folgten Anfragen aus Australien, Neuseeland und aus Skandinavien, ob wir diese Ausstellungen hier zeigen könnten. Das haben wir dann sehr gerne gemacht: 2010 die Australier mit Robert Baines und „Treasure Room Australia“, 2014 „Wunderruma“ aus Neuseeland. Eine ganz wunderbare Ausstellung! 2015 dann „The Coolest Nook“ aus Skandinavien und 2019 „21 Grams“ aus China. Mit der Zeit packte uns natürlich auch der Ehrgeiz, selbst Konzepte zu machen. Das waren Ausstellungen, mit denen wir bestimmte Künstler würdigen wollten – „Affären – eine Werkübersicht von Gerd Rothmann“ (2016), „Hommage an Manfred Bischoff“ (2017) und „Francesco Pavan und Tore Svensson““ (2018). Auch diese Ausstellungen wurden vom Publikum sehr intestine angenommen. Es folgten Themenausstellungen – 2020 „Steine – der letzte Schliff“, 2022 „Gesichter“ bis hin zur diesjährigen März-Ausstellung „Schmuck und Gerät“, die meine Stellvertreterin Angela Böck und ich gemeinsam konzipiert haben – für uns beide die letzte gemeinsame Schmuckausstellung. Wir wollten einfach nochmal das machen, was uns gefällt.

Sie haben scheinbar zu dem Zeitpunkt angefangen, Schmuckausstellungen parallel zur IHM zu zeigen, als auch der damalige Direktor der Neuen Sammlung, Florian Hufnagl, seine Entscheidung traf, Einzelausstellungen unter dem Glasdach der Pinakothek der Moderne jeweils im März in das Programm zu nehmen. Ein schönes Zusammengehen – Sie zeigten die Länder-, Die Neue Sammlung die monografischen Ausstellungen.

Wolfgang Lösche: Schmuckausstellungen hat es, wie schon gesagt, in der Galerie Handwerk auch schon vorher gegeben. Besonders wichtig struggle Peter Nickl die Ausstellung über Giampaolo Babetto im Jahr 2002.

Herr Lösche, auch auf die Gefahr hin, jetzt ein bisschen zu springen, wie wählen Sie die “Klassiker der Moderne” auf der Schmuckausstellung der Messe eigentlich aus? Stecken da vielleicht manchmal größere Überlegungen dahinter.

Wolfgang Lösche: Natürlich stehen schon größere Überlegungen dahinter. Wir setzen uns im Vorfeld zusammen, gehen bestimmte Dinge durch, überlegen und dann fallen mögliche Namen. Mit uns meine ich meine Kollegin Eva Sarnowski und mich. Eva beschäftigt sich bei uns im Haus hauptsächlich mit dem Thema Schmuck. Man bespricht einige Aspekte wie etwa: struggle die Individual als Lehrer wichtig und/oder als Goldschmied, hat er etwas bewirkt in seiner Zeit, was hatte er für ein Standing in der Szene. Manchmal spielt auch eine Rolle, wie oft derjenige in der Schmuck vertreten struggle. Bei Ono Boekhoudt hat das zum Beispiel überhaupt keine Rolle gespielt. Denn obwohl man meinen würde, er struggle oft eingeladen, trifft genau das nicht zu. Dass Anna Maria Zanella so unerwartet und plötzlich gestorben ist, hat uns natürlich veranlasst, sie als Klassiker reinzunehmen. Sie ist tatsächlich diejenige, die am meisten in der Schmuck-Schau vertreten struggle. Sie wurde von den unterschiedlichsten Juroren 17 Mal ausgewählt.

Was für eine Leistung! – – – Eva Sarnowski gehört zum Staff Schmuck. Seit wann ist sie dabei?

Wolfgang Lösche: Eva Sarnowski ist seit 1986 an der Handwerkskammer, aber erst seit 1987 hier in dieser Abteilung. Sie kam zu uns, weil sie ausgebildete Fremdsprachen-Korrespondentin ist, Französisch fließend spricht. Die Bayerische Handwerkskammer unterhält eine Partnerschaft mit den bretonischen Handwerkskammern. Das ist Evas Nebenschauplatz und ihre zweite große Aufgabe hier bei uns in der Kammer. Schon unter Peter Nickl kümmerte sie sich um die Kommunikation und die Kontaktpflege und organisierte die Sonderschau mit. Sie baute sehr bald ein großes Netzwerk auf. Dank ihr ist ja auch das Schmuckprogramm, der sogenannte Schmuck-Flyer entstanden – eine wahre Heldentat! Viele von außerhalb haben uns immer gefragt, was kann man in München sonst noch anschauen, wenn wir schon kommen. Dann hat Eva gesagt, ich schreib’ es euch einfach zusammen. So ist am Ende dieses Schmuck-Programm initiiert worden. – – – Seit 1999 reist die aktuelle Schmuck auch immer mal wieder, was ein deutliches Zeichen für ihre Anerkennung ist. Sie struggle über die Jahre zu sehen:

  • 1990 Deutsche Financial institution, Köln
  • 1991 Dublin, Powerhouse
  • 2001 Schmuck 2001 –  Avantgarde im neuen Jahrtausend, Wilhelm Wagenfeld Haus, Bremen
  • 2002 Schmuck 2002, The Dick Institute, Kilmarnock, Ayrshire, Scotland
  • 2006 Schmuck 2006, Museum of Arts and Design, New York
  • 2007 Schmuck 2007, Oratorio di San Rocco, Padova
  • 2008 College of Jewelry, Birmingham Metropolis College und Miejak Galeria Sztuki-Gallery Willa, Lodz
  • 2009 RMIT Gallery, RMIT College, Melbourne
  • 2011 Schmuck 2011, Espace Solidor, Cagness sur Mer
  • 2012 Valencia, Museu de la il.lustracio i la Modernitat
  • 2013 Galerie Sztuki in Legnica
  • 2015 Mercedes Benz Trend Week, Prag
  • 2023 – Valencia, CCCI Museu Carme Contemporeana

Zum Frauen-Schmuck-Staff auf der Messe gehört auch Alexandra Bahlmann, die seit einigen Jahren die Einrichtung der Vitrinen vornimmt. Und dann gibt es noch Mirei Takeuchi, die während der Messetage Ansprechpartnerin ist, falls die Eva gerade nicht vor Ort ist.

Wolfgang Lösche: Ja, genau. Aber da würde ich gerne etwas weiter ausholen, denn die Präsentation der Schmuck-Sonderschau ist eine ganz große Herausforderung. Für den Aufbau bzw. die Konzeption und das Montieren steht nicht wie bei Ihnen im Museum sehr viel Zeit zur Verfügung, sondern alles muss innerhalb von wenigen Tagen funktionieren. Und zwar während der Aufbau der ganzen Messe parallel läuft. Jetzt bin ich nicht nur der Verantwortliche für die Sonderschau Schmuck, sondern auch für die anderen Sonderschauen und speziell für die Exempla. Die Galerie Handwerk läuft dank meines sehr engagierten und guten Groups mit Elke Hügel, Sabine Buhrs und Evamaria Lösche parallel dazu.

Michaela Braesel kümmert sich bei der IHM komplett um die Sonderschau Talente und Angela Böck macht die Exempla. Uns alle unterstützen unsere Assistentin Ulrike Möller-Asbeck und Claudia Lassner. Natürlich kann ich nicht 24 Stunden beim Aufbau der Sonderschau Schmuck dabei sein, additionally bemüht man sich, Leute ins Staff zu nehmen, die sehr intestine arbeiten. Das sind jetzt Eva Sarnowski und die Münchner Goldschmiedin Alexandra Bahlmann für die Präsentation. Und man benötigt natürlich auch technischen Assist. Mirei Takeuchi, ebenfalls eine Goldschmiedin aus München, hilft beim Aufnähen der Schmuckstücke auf die Tableaus. Manche Arbeiten werden ja nur gelegt, aber manche müssen fixiert werden. Schließlich gehört noch der Ehemann von Alexandra Bahlmann dazu, der Andreas Stetka.

Das ist jemand, der kaum in Erscheinung tritt.

Wolfgang Lösche: Andreas Stetka ist eigentlich Künstler, sehr ruhig und zurückgezogen, und hat die letzten Jahre bei der Montage der Arbeiten stark und sehr professionell unterstützt. Wir sind sehr traurig, dass er dieses Jahr verstorben ist. – – –  Wir haben auf der Messe diesen Raum im 1. Inventory, da wird ausgepackt, da werden die Tableaus gestaltet. Dann werden die Tableaus runtergefahren. Bei jedem Gang muss Sicherheitspersonal dabei sein. Es wird quasi am offenen Herzen operiert und immer läuft die Zeit.

Vor allem immer ein extremer Wettkampf mit der Zeit. Auch bei uns läuft leider die Zeit … Herr Lösche, Sie haben einen sehr großen Überblick über das, was im Schmuck passiert. Tragen Sie selbst auch Schmuck?

Wolfgang Lösche: Eigentlich nicht. Ich habe als junger Mann Schmuck getragen, das aber dann irgendwann abgelegt.

Ich bin wirklich kein Schmuck-Träger. Mit kleinen Ausnahmen. Weil ich tatsächlich von jemandem etwas bekommen habe, was ich ab jetzt sehr gerne tragen werde.

Oh, mögen Sie ein bisschen mehr darüber erzählen?

Wolfgang Lösche: Das ist eine sehr schöne Brosche von Dorothea Prühl. Es gibt diese Fisch-Serie von ihr und daraus ein Element. Dann gibt es auch noch ein Streichholz von Margit Jäschke und eine sehr schöne geometrische Brosche vom Gerd Dobler.

Dann hat Sie der Schmuck am Ende ja doch noch eingefangen.

Wolfgang Lösche: Ja, tatsächlich.

Nun, Sie sind von Klein auf von schönen Dingen der unterschiedlichsten Materialität umgeben gewesen, wie Sie zu Beginn unseres Gesprächs erzählt haben, und dann kommt so etwas Spezielles wie der Schmuck dazu.

Wolfgang Lösche: Lassen Sie uns bitte deshalb noch einmal kurz die Zeit zurückspulen in die Zeit Ende der 1970er / Anfang der 1980er Jahre und noch einmal zurückkehren zur Frankfurter Messe.

Ja, gerne.

Wolfgang Lösche: Da waren damals auch einige Goldschmiede zu sehen und insbesondere auf dem Areal des Bayerischen Kunstgewerbevereins auch sehr viele aus Bayern, die ich dann kennengelernt habe. Ohne dass mich jemand darauf aufmerksam gemacht hätte, entstand bei mir sofort eine Affinität zu diesem Schmuck. Der Schmuck als Objekt übte schon immer eine große Faszination auf mich aus. Auch durch die historischen Vorbilder – durch die Archäologie, durch Griechenland, durch den ägyptischen Schmuck und dann vor allem durch die völlig neuen Ideen wie sie in den 1960er Jahren entstanden sind. In all dem liegt der Beginn meines Interesses für das Thema Schmuck. Für mich ist Schmuck wie ein Brennglas der Gestaltung. Im Schmuck vereint sich alles auf kleinstem Raum. Da kann alles stattfinden, was auch im Leben stattfinden könnte. Das ist für mich eine absolut allumfassende gestalterische Äußerung, egal ob es sich um tragbaren, um nicht tragbaren Schmuck oder um eine Efficiency handelt. Schmuck ist für mich das pure Leben. Auch wenn ich selbst kaum Schmuck trage, bin ich davon überzeugt, dass Schmuck eine essentielle Lebensaussage und eine Kind des Lebens ist. Das ist doch jedem klar, der irgendwie ein bisschen Gefühl für Kind und Freude am Schmücken hat.

Weshalb es dann umso erstaunlicher ist, wie wenig der Schmuck Eingang in die Museen findet. Letztlich ist das, was Sie beschreiben eigentlich die Quintessenz guter Kunst.

Wolfgang Lösche: Ja, das sehe ich auch so. In den Museen hängt es doch immer von der einzelnen Individual ab, die dort eine entscheidende Rolle spielt und vor allen Dingen auch, was derjenige für einen Zugang zur Materie Schmuck hat. Ja, ich glaube, das ist schon ganz entscheidend. Wenn es Sie und Florian Hufnagl nicht, ja, wenn es Die Neue Sammlung nicht geben würde, dann könnte das vielleicht auch ganz anders ausschauen.

Die Eröffnung der Danner-Rotunde 2004 hatte Hufnagl damals deutlich gezeigt, dass die Menschen ein sehr großes Interesse am Schmuck haben. Aber erst nach der erfolgreichen Eröffnung der Hermann Jünger Ausstellung 2006 hat er die Entscheidung getroffen, jährliche Schmuckausstellungen zu machen. Wenn er nict so entschieden hätte, dann wäre Die Neue Sammlung im Bereich Schmuck heute nicht dort, wo sie heute steht.

Wolfgang Lösche: Ich weiß nicht, warum es nicht mehr internationale Sammlungen gibt. Vielleicht muss man einfach das Interesse oder die Aufmerksamkeit wecken, um so dieses Feuer zu entfachen, das einfach nicht bei vielen Menschen vorhanden ist.

Sie leben das und wenn man etwas lebt, dann tritt man auch entsprechend auf und dann kann man auch Menschen mitreißen und begeistern für neue Ideen – so wie Sie es in all den Jahren als Leiter der Galerie Handwerk und als Verantwortlicher der Sonderschauen auf der IHM mehr als getan haben. Ich danke Ihnen sehr für dieses sehr schöne und angenehme Gespräch.

© 2023 Artwork Jewellery Discussion board. All rights reserved. Content material will not be reproduced in complete or partially with out permission. For reprint permission, contact information (at) artjewelryforum (dot) org



Supply hyperlink

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

0FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Latest Articles